środa, 21 listopada 2018

HARRY POTTER I KAMIEŃ FILOZOFICZNY - J.K.ROWLING

Harry Potter
Harry Potter i Kamień Filozoficzny || Harry Potter i Komnata Tajemnic || Harry Potter i Więzień Azkabanu || Harry Potter i Czara Ognia || Harry Potter i Zakon Feniksa || Harry Potter i Książę Półkrwi || Harry Potter i Insignia Śmierci || Harry Potter i Przeklęte Dziecko

Wydawnictwo: MEDIA RODZINA
Data wydania: lipiec 2016
Liczba stron: 328
Moja bardzo subiektywna ocena: 10/10

***

Cykl o Harrym Potterze, to mój wielki czytelniczy wyrzut sumienia. Aż trudno uwierzyć, że jakoś się uchowałam i do tej pory go jeszcze nie przeczytałam (rychło w czas – 20 lat po premierze). W tym roku miałam jedno postanowienie noworoczne – przeczytać Harrego! Cóż, jak widać i tym razem mi zeszło… Sama nie wiem czemu. Ale postanowienie, to postanowienie, prawda? Trzeba było zatem zabrać się za klasykę… Zresztą gdzieś podskórnie czułam, że jak zacznę czytać, to wciągnie mnie ta seria do reszty! 

Harrego nie trzeba nikomu przedstawiać, każdy zna mniej lub bardziej małego czarodzieja. Ja od razu go polubiłam. Jego i jego przyjaciół: Rona, przesympatycznego rudzielca i Hermionę, zwariowana na punkcie nauki magii dziewczynkę. W pierwszym tomie możemy obserwować jak tych troje się zaprzyjaźnia i poznaje, ale także jak się jednoczą przeciwko wspólnym wrogom. Harry to chłopiec, który miał trudne dzieciństwo, bo mieszkając u wujostwa zawsze był traktowany jak piąte koło u wozu, przynieś, podaj, pozamiataj. Pewnego dnia dostaje list (a właściwie lity) z wiadomością, że został przyjęty do szkoły magii w Hogwarcie. Wtedy jego życie całkowicie się zmienia. Szybko się okazuje, że Harry już na samym wstępie jest sławny! Poznaje także wiele tajemnic, które przed nim były ukrywane: jak zginęli jego rodzice, skąd tajemnicza blizna na czole, a w końcu czemu w sytuacjach kiedy się denerwował, bał się czegoś lub złościł przytrafiały mu się dziwne i niewytłumaczalne rzeczy. Harry wraz z przyjaciółmi poznaje szkołę, jej zwyczaje, nauczycieli i pozostałych uczniów.

Zarys fabuły wydaje się prosty i właściwie bardzo „oklepany”, prawda? Ale już samo wykonanie, moim zdaniem zasługuje już na uznanie. Rowling stworzyła bohatera i świat wokół niego w tak magiczny sposób, że był on w stanie przykuć uwagę wielu czytelników. I to nie tylko moli książkowych, ale przede wszystkim tych, którzy czytają mniej lub wcale. A to już wielka sztuka. Wprawdzie książka opowiada o przygodach młodych czarodziejów, ale dzięki nim Autorka przypomina nam o tych najważniejszych wartościach jak przyjaźń, bezinteresowność, umiejętność myślenia samemu i samemu oceniania czy ktoś jest dobry czy zły. 

Rowling bardzo dokładnie stworzyła ten magiczny świat. Zadbała o detale, szczegóły i szczególiki. Z tego co słyszałam, to już w pierwszych tomach znajdują się wzmianki i sygnały zdarzeń, które pojawią się w kolejnych tomach. Jestem więc tym bardziej ciekawa, co wydarzy się dalej.

Sama nie wiem czemu tak długo odkładałam czytanie tej serii! W końcu bardzo lubię takie magiczne światy, czary i baśnie. Ciekawa jestem kolejnych przygód małego czarodzieja😊 Mam nadzieję, że tym razem już nie będę odkładała ich na później i uda mi się przeczytać je szybciej. Poza tym chciałam przy okazji kupić mojemu dziecku audiobooka, a tu okazało się, że moja pociecha już zna Harrego! Moje zaskoczenie było tym większe jak usłyszałam: „a to ten z blizną na czole?!”. No cóż… kurtyna…

24 komentarze:

  1. Jej, jak ja dawno to czytałam. Mam wielki sentyment do tej książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To najlepsze uczucie jak się ma właśnie takie książki....

      Usuń
  2. Mam całą serię w tych pięknych wydaniach! Kupiłam sobie na urodziny 😹 w przyszłym roku zabieram się za czytanie!

    Pozdrawiam,
    Ksiazkowa-przystan.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie:) na razie czytam ja, a później pomyślę o takiej niespodziance dla mojego dziecka! Musi tylko troszkę podszkolić się w czytaniu:)

      Usuń
  3. Aż wstyd przyznać... Ale nigdy nie czytałam tej serii. Muszę w końcu nadrobić tą zaległość!
    Nie wiem dlaczego wcześniej nie udało mi się po nią sięgnąć :/

    Pozdrawiam serdecznie
    Martyna Carlli

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak ja! I stąd właśnie moje postanowienie noworoczne! W następnym roku - następny tom pewnie! :)

      Usuń
  4. Uwielbiam ;). Książka mojego dzieciństwa. Dorastałam razem z bohaterami, z nimi przeżywałam te wszystkie przygody. Bardzo lubię do nich wracać, a moje wydania są tak już zaczytane, że patrzę na nie z sentymentem, bo wiem, że skrywają wiele moich wspomnień :)

    Pozdrawiam,
    Lady Spark
    [kreatywna-alternatywa]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I takie właśnie książki warto kolekcjonować! A takie uczucie jest najlepsze co może być :)

      Usuń
  5. Harry Potter raczej nie dla mnie, ale polecam siostrzeńcowi. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja chciałam się przekonać czy i mi się spodoba i już wiem, że będę czytać kolejne tomy!

      Usuń
  6. Najcudowniejsze książki jakie czytałam to książki o Harrym Potterze :) Koniecznie nadrabiaj zaległości :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę, muszę, ale zrobię to z wielką przyjemnością :)

      Usuń
  7. Czytałam w gimnazjum! To była druga seria fantasy, po którą sięgnęłam, jak tylko się zakochałam w fantastyce :D Aż żałuję tylko, że zabrałam się za nią tak późno ;p

    Zabookowany świat Pauli

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie pierwsza była saga o Wiedźminie:) a Harrego zaczyna poznawać, powolutku, bo powolutku, ale zawsze coś! :)

      Usuń
  8. Czytałem jeszcze w czasach liceum. Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie wyszło zgodnie z zasadą: co się odwlecze, to nie uciecze :)

      Usuń
  9. No właśnie ja też tej serii jeszcze nie czytałam i muszę koniecznie to nadrobić. Tylko filmy obejrzałam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo to i tak jesteś do przodu, bo ja filmów też nie oglądałam. Ale tutaj z świadomie, bo najpierw 📖 , a potem 🎥

      Usuń
  10. Odpowiedzi
    1. Takie wspomnienia mam na razie tylko po jednym tomie, ale zdecydowanie mam ochotę na poznanie kolejnych:)

      Usuń
  11. Przez Ciebie i Twoją recenzję mam ogromną ochotę na re-read tej serii ^^

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza:) Zapraszam zatem do dyskusji:)