wtorek, 9 czerwca 2020

ENOLA HOLMES. SPRAWA LEWORĘCZNEJ LADY - NANCY SPRINGER

Enola Holmes
Enola Holmes. Sprawa zaginionego markiza. || Enola Holmes. Sprawa leworęcznej lady. || Enola Holmes. Sprawa złowieszczych bukietów. || ...

Wydawnictwo: PORADNIA K
Data wydania: wrzesień 2019
Liczba stron: 256
Moja bardzo subiektywna ocena: 10/10

***
Jakiś czas temu przeczytałam pierwszą część cyklu o Enoli Holmes, siostrze słynnego Sherlocka. Po jej lekurze wiedziałam, że koniecznie muszę poznać i kolejne książki tej serii. Tym razem przyszła kolej na "Sprawę leworęcznej lady".

Akcja powieści rozgrywa się w styczniu 1889 roku. Enola Holmes to dużo młodsza siostra słynnego detektywa Sherlocka i już mniej znanego Mycrofta. Z pierwszej części wiemy już, że podczas jej czternastych urodzin okazało się, że jej matka zaginęła. Dziewczyna sama rozpoczyna jej poszukiwania, ale także powiadamia o tym fakcie swoich braci, którzy mieszkają w Londynie. Sherlock i Mycroft bardzo szybko przybywają do domu rodzinnego i są oburzeni tym co zastali. Przede wszystkim postanawiają wysłać swoją młodszą siostrę na stację, aby zapewnić jej „odpowiednie” wychowanie dla młodej damy. Enola jest jednak przerażona tym faktem i decyduje się na odważny krok – ucieka do Londynu w poszukiwaniu matki. W drugiej części jesteśmy świadkami jak Enola zakłada biuro detektywistyczne doktora Lesliego T. Ragostina. Sama wciela się jednak w rolę asystentki doktora, którego postać stworzyła tylko w swojej wyobraźni. Tym razem Enola podejmuje się zadania odnalezienia zaginionej młodej dziewczyny: lady Cecily. Enola rozważa zatem trzy najbardziej prawdopodobne scenariusze: dziewczyna uciekła z kochankiem, uciekła sama z domu lub ją uprowadzono. Czy któryś z tych wariantów będzie tym prawdziwym? Czy w końcu uda się młodej detektyw odnaleźć zaginioną?

Postać Enoli jest fantastycznie wykreowana. Ja polubiłam ją od razu. Przede wszystkim za jej niezłomność w dążeniu do celu, odwagę i niezależność jaką podjęła, aby zyskać wolność i swobodę. To bardzo inteligentna i bystra dziewczyna. A niezwykle twardy charakter pozwala jej pokonywać coraz to nowe trudności jakie spotyka na swojej drodze. Przede wszystkim Enola jest feministką, która walczy z nieodpowiednim traktowaniem kobiet w społeczeństwie. Jej ucieczka do Londynu i rozpoczęcie samodzielnego życia wynika głównie z niechęci do podporządkowania się roli jaką chcieli narzucić jej bracia. Nie odpowiada jej bowiem bycie jedynie piękną ozdobą mężczyzny, któremu jest podporządkowana.

Podczas czytania uwagę zwraca także tło historyczne jakie nakreśliła Autorka. Przepięknie i bardzo plastycznie zobrazowała nam tamte czasy. Czytając mamy wrażenie jakbyśmy oglądali wręcz film o zimnym, mrocznym Londynie, co cudownie wprowadza nas w odpowiedni dla lektury klimat. Nancy Springer idealnie przedstawia poszczególne warstwy społeczne i ich wzajemne relacje. Pokazuje jak ważny w danej warstwie społecznej jest odpowiedni, pasujący do niej ubiór, sposób zachowania się czy nawet wysławiania się. Szczególną uwagę skupia na tych najuboższych, dla których każdy nowy dzień jest walką o przetrwanie.

Poza tytułową zagadką leworęcznej lady Enola zmaga się jeszcze z kłopotem, jakim jest depczący jej po piętach starszy brat Sherlock. Dziewczyna boi się, że lada moment odgadnie on jej miejsce pobytu. Robi więc wszystko, aby temu zapobiec. Jednocześnie cały czas podejmuje próby kontaktu z ukochaną mamą.

Książki są pięknie wydane. Projekt okładki od razu wpadł mi w oko - jest cudny, pełen szczegółów, które nawiązują do treści książki. Do tego muszę podkreślić, że całość tekstu przygotowana jest bardzo rzetelnie i starannie - chociażby ne znalazłam ani jednej "literówki", które same wpadają mi w oko... Tłumaczenie książki (przez Panią Elżbietę Gałązkę-Salamon) to z kolei istny majstersztyk językowy, dlatego też czytanie było prawdziwym delektowaniem się słowem pisanym.

I tym razem spotkanie z Enolą Holmes zaliczam do udanych. Przeczytanie historii rozwiązania sprawy leworęcznej lady było dla mnie czystą przyjemnością, bawiłam się świetnie i sama nie wiem, kiedy przewróciłam ostatnią ze stron. Z wielką niecierpliwością czekam też na ekranizację! A teraz zabieram się już za kolejny, trzeci tom! Cóż to za niesamowite szczęście móc przeczytać kolejny tom, bez czekania na niego!


Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu PORADNIA K :) 

14 komentarzy:

  1. O tak! Czytanie seri, gdy można od razu zabrać się kolejną część to czyta radość 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie:) ostatnio nawet stwierdziłam, że chyba będę czekać aż cała seria zostanie wydana i wtedy czytać ją hurtem!

      Usuń
  2. Widzę, że to ciekawa seria. I masz rację, świetne jest to, że nie trzeba czekać na kolejny tom.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Seria jest bardzo ciekawa i na pewno warto na nią zwrócić uwagę!

      Usuń
  3. Jeśli będzie okazja to być może sięgnę po tę serię :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Odpowiedzi
    1. To prawda, ja czekam na kolejne tomy i oczywiście ekranizację!

      Usuń
  5. Mam zamiar przeczytać te książki :D


    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  6. Z ciekawością sięgnę po tę serię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam kciuki, aby spodobała Ci się w równym stopniu jak mi😊

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza:) Zapraszam zatem do dyskusji:)