piątek, 12 lutego 2021

ENOLA HOLMES. SPRAWA OSOBLIWEGO WACHLARZA - NANCY SPRINGER

Enola Holmes
Enola Holmes. Sprawa zaginionego markiza. || Enola Holmes. Sprawa leworęcznej lady. || Enola Holmes. Sprawa złowieszczych bukietów. || Enola Holmes. Sprawa osobliwego wachlarza.

Wydawnictwo: PORADNIA K
Data wydania: styczeń 2021
Liczba stron: 224
Moja bardzo subiektywna ocena: 10/10

***

To już czwarty tom przygód rezolutnej i sprytnej Enoli Holmes. A ponieważ jest to kolejna część, a poprzednie bardzo mi się podobały, poprzeczka została postawiona niezwykle wysoko! Nancy Springer jednak nie odpuszcza i cały czas utrzymuje odpowiedni poziom! 

Tym razem Enola pomaga lady Cecyli, swojej znajomej (z 2 tomu), która próbuje uciec od przymusowego aranżowanego małżeństwa. Istotnym elementem śledztwa jest tytułowy, osobliwy wachlarz kryjący zaszyfrowaną wiadomość. 

Może będę się powtarzać z moimi recenzjami poprzednich części, ale postać Enoli wykreowana jest fantastycznie. To dziewczyna, która walczy o swoje, chce być niezależna i sama decydować o sobie. A przecież wszyscy wiemy jak bardzo ważne to są kwestie! Jest to dziewczyna niezwykle logiczna, a jej błyskotliwość zadziwia na każdym kroku. 

Bardzo podobają mi się również w tym cyklu spotkania Enoli z jej braćmi: Mycroftem i Sherlockiem. I o ile temu pierwszemu Enola daje mocno popalić, to pomiędzy nią a Sherlockiem powolutku zawiązuje się niesamowita więź. I po cichu liczę, że w piątym i szóstym tomie może być przełom w ich relacji. Oczywiście wszystko zależy od Sherlocka, a ten wreszcie zaczyna (choć niezwykle powoli) dostrzegać w siostrze kompana we wspólnym rozwiązywaniu zagadek i być może przekona się, że ma wyjątkowo odważną i dzielną siostrę. W pewnym momencie było mi bardzo żal Enoli, bo ona tak rozpaczliwie tęskni za kimś bliskim, w kim może mieć oparcie i kto zrozumie ją i da jej swobodę działania.

Klimat tego tomu również osadzony jest w podobnym klimacie jak poprzednie. Mamy więc mroczny XIX-wieczny Londyn, który poznajemy z tomu na tom coraz bardziej. Mnie np zaskoczyła fosa 'aha', którą budowano wokół domu zamiast ogrodzenia, żeby nie zasłaniać sobie widoków, ale żeby uchronić się przed niepożądanymi gośćmi! Oczywiście cały czas Autorka piętnuje uległą rolę kobiety w ówczesnym świecie i podkreśla jak bardzo są one pozbawione prawa o decydowaniu o sobie.

Ja już nie mogę doczekać się tomu piątego i szóstego! Jestem niezmiernie ciekawa jak zakończą się wszystkie rozpoczęte już wątki rodzinne Enoli, a przy okazji chętnie podejrzę jaką to kolejną sprawę będzie rozwiązywać ta niesamowita dziewczyna. A kibicuję jej z całych sił!


Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu PORADNIA K :) 


 

14 komentarzy:

  1. To musiała być świetna lektura Kasiu :) Musiałbym jednak sięgnąć po pierwszy tom :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja jeszcze nie miałam okazji zajrzeć do pierwszego tomu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyta się je błyskawicznie, więc szybko można nadrobić:)

      Usuń
  3. Mam zamiar się bliżej zapoznać z tą serią. Już od dawna mnie do niej ciągnie, ale zawsze mi coś wypadało innego. Mam nadzieję, że szybko to się zmieni. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że Ci się uda i będziesz zadowolona z lektury. Moim zdaniem naprawdę warto:)

      Usuń
  4. Ta seria jeszcze przede mną. 😊

    OdpowiedzUsuń
  5. Jakoś nigdy nie ciągnęło mnie do tej serii, ale mam w planach obejrzeć film!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja tylko oglądałam film, który bardzo mi się podobał. Pewnie kiedyś sięgnę po książki, bo czuję, że mi się spodobają :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że tak:) Zwłaszcza jak film Ci się spodobał:)

      Usuń
  7. Te ksiazki o Enoli czekaja juz na przeczytanie. Film poczeka dluzej bo najpierw chce przeczytac. Na pewno mi podejda :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobra kolejność! A książki naprawdę idą szybko i wciągają, więc pójdzie gładko 😊

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza:) Zapraszam zatem do dyskusji:)