wtorek, 17 lipca 2018

KIEDY ZNIKNĘ - AGNIESZKA LINGAS-ŁONIEWSKA

Kiedy
Kiedy zniknę || Kiedy wrócę

Wydawnictwo: NOVAE RES
Data wydania: kwiecień 2018
Liczba stron: 312
Moja bardzo subiektywna ocena: 9/10

***

Po książki Pani Agnieszki sięgam na bieżąco jak tylko się ukazują. Po pierwsze z sentymentu. Po drugie, bo czasem mam ochotę na takie miłosne historie, a Autorka ma wyjątkowy talent i pięknie umie przedstawić uczucia pomiędzy dwojgiem ludzi. Nie przepadam w książkach za scenami miłosnymi bądź mocno erotycznymi, ale w wydaniu Pani Agnieszki są one przedstawione ze smakiem i dużą klasą😊 Po trzecie, bo wiem, że zawsze książka mnie wciągnie doszczętnie i przepadnę z kretesem😊 Czytając te książki najczęściej następnego dnia w pracy jestem niewyspana, bo wieczorem ciągle powtarzałam sobie: „jeszcze tylko jeden rozdział”…

Tym razem mamy grupkę młodych ludzi, którzy kończą liceum i stoją u progu dojrzałości. Mamy Mateusza, który gra w zespole na gitarze, pisze piosenki, muzyka jest dla niego wszystkim i z nią wiąże swoje dalsze życie. Chłopak ma jednak bardzo trudną sytuację życiową, jego matka jest narkomanką i związała się z dilerem narkotyków, babka z kolei jest kobietą z problemami psychicznymi. Największym marzeniem Mateusza jest wyrwanie się z domu rodzinnego, oderwanie od przeszłości i rozpoczęcie nowego życia. Czeka jednak na młodszą siostrę Matyldę, która dopiero za rok skończy szkołę. Tymczasem Mateusz zaczyna inaczej postrzegać koleżankę Matyldy Lenkę i sam sobie się dziwi, jak silne uczucie nim zawładnęło. Matylda z kolei jest adorowana przez najbliższego przyjaciela brata Kosmę. Kosma to chłopak, któremu nic nie brakuje, ma w domu wszystko, oprócz zainteresowania i miłości rodziców, którzy żyją ze sobą, ale jakby obok (ojciec to gwiazda filmowa, w ogóle nie przejmuje się rodzinom i sprowadza nowe kochanki do domu, a matka zdaje się tego nie zauważać?!). Jest jeszcze Leon, którego ojciec pije i chłopak musi pomieszkiwać w kotłowni szkoły. Leon z kolei zaczyna interesować się Weroniką, siostrą Wojtka Blachowskiego – kapitana drużyny koszykówki. Wojtek z kolei upatrzył sobie Ewelinę, pilną uczennicę, córkę bibliotekarki. Jednak rodzice Wojtka i Niki są bardzo przeciwni im nowym związkom. Nie wyjaśniają im jednak dlaczego. Młodzi domyślają się tylko, że tajemnica ta dotyczy przeszłości i pewnego wydarzenia z wycieczki nad jezioro.

To książka przede wszystkim o tym, że błędy popełnione gdzieś, kiedyś w przeszłości wcześniej czy później nas dościgną. Skrzętnie skrywane tajemnice, nie wiadomo jak bardzo głęboko ukrywane i tak kiedyś ujrzą światło dzienne. Nasza teraźniejszość jest bowiem budowana na fundamentach przeszłości i muszą być one solidne, abyśmy mieli w nich oparcie i mogli pójść na przód. Czasem za błędy rodziców muszą zapłacić dzieci…

Drugim tematem przewodnim jest tutaj podział na biednych i bogatych, tych z nizin i tych z wyżyn. Jakże często spotykamy się z takim postrzeganiem ludzi, a jakże jest ono czasem krzywdzące. Ten kto ma kasę, prestiż, stanowisko rządzi, inni to tylko „pospólstwo”, ludzie nie warci uwagi, przyjaźni i szacunku.

Emocji jest tutaj jak zwykle dużo. Pani Agnieszka nie zawiedzie swoich fanów. Mamy pierwsze miłości, fascynacje, zauroczenia. Młodzi bohaterowie sami często zastanawiali się czym jest to uczucie, które nimi owładnęło i co się z nimi teraz dzieje. Zauważają, że przecież znają się od dzieciństwa, ale dopiero teraz widzą w tych swoich drugich połówkach coś wyjątkowego. Czas zakochania się jest bardzo wyjątkowy i szczególny, człowiek fruwa wtedy nad ziemią, nie może przestać myśleć o ukochanym lub ukochanej, tęskni i nie może doczekać się kolejnego spotkania. Wszyscy nasi bohaterowie patrzą raczej z nadzieją w przyszłość, chcą wyrwać się z tej małej mieściny jaka jest Rokietnica i zacząć żyć swoim życiem. Ta chęć jest chyba właśnie domeną ludzi młodych, na progu swojego życia, gdzie ich głowy przepełnione są planami i marzeniami. A jeśli chodzi o uczucia, to są one ponad wszelkimi podziałami. Tu nie ma różnicy kto jest bogaty i jakie ma wpływy i koneksje. Tu liczy się, to co każdy z nas w serduchu! Czy młodym uda się zerwać z przeszłością i stereotypami? Czy uda się im zacząć nowe życie, po swojemu, nie płacąc za błędy rodziców?

Wielkim plusem i ciekawostką jest to, że do książki została nagrana muzyka. Autorka przekazała teksty piosenek Mateusza jednemu ze swoich czytelników, który założył swój zespół. Takie inicjatywy ja jak najbardziej popieram – trzeba wspierać młodych muzyków! Poza tym jak zwykle w książkach Autorki, każdy rozdział ma swój przewodni temat muzyczny, co daje dodatkową frajdę z czytania!

Akcja powieści jest dynamiczna i oczywiście im bliżej końca, tym przyspiesza. A to nie pozwala czytelnikowi się nudzić. Zresztą jest on już na tyle wciągnięty w fabułę, że czyta automatycznie! Poza tym akcję napędza ciekawość: co będzie dalej? co to za tajemnica (tajemnice zawsze się sprawdzają w książkach)? kto z kim namieszał w przeszłości i jakie to będzie miało konsekwencje w teraźniejszości i oczywiście dla kogo? Zakończenie oczywiście jest efektowne, a Autorka chyba doskonale przemyślała, aby od razu z pierwszym tomem wydać i drugi. W końcu nie można tak maltretować psychicznie swoich czytelników i kazać im czekać na kolejną część!

Jednak podchodząc uczciwie do podsumowania książki chciałabym napisać o jednym minusie jaki mi się nasunął. Nie jest on na tyle duży, aby popsuł mi lekturę, ale był. Otóż moją uwagę zwróciło to, że tych wszystkich młodych bohaterów właściwie w jednym czasie strzeliła strzała amora. Zbyt mało realistyczne to dla mnie, chociaż może taka właśnie jest ta młodość?!

A teraz kończąc ten mój już przydługi wywód: książka mi się bardzo podobała, wciągnęła mnie i zainteresowała od początku do końca. Spędziłam przy niej naprawdę udany czas! Ja w książkach Pani Agnieszki lubię też to, że są one zgrabnie i przyjemnie poukładane: nie za długie, nie za krótkie, akcja jest dynamiczna i równomiernie rozłożona, przez co zdecydowanie szybciej czytamy, im bardziej zbliżamy się do końca….

***
Wybrane cytaty: 

"Wyrządzone zło wraca, Piotrek."






26 komentarzy:

  1. Z książką pierwszy raz się spotykam. Wydaje się być ciekawa, więc z chęcią zapisuję sobie tytuł :) Pozdrawiam ♥ wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie mam nadzieję, że czytając nie zawiedziesz się na niej:)

      Usuń
  2. Pani Agnieszka zawsze potrafi bardzo mocno wciągnąć mnie w klimat swoich książek, dlatego zawsze bardzo chętnie po nie sięgam i tym razem będzie podobnie. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Więc ta historia na pewno Cię wciągnie! I w takim przypadku od razu proponuję przygotować tom drugi;)

      Usuń
  3. Cała dylogia jest bardzo ciekawa. Wywołuje wiele emocji.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wciąż nie czytałam ani jednej książki tej autorki, mimo iż planuję tę przygodę od dawna! Muszę to koniecznie w końcu zmienić!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, choć jak dla mnie nadal na pierwszym miejscu są "Zakręty losu" i "Bez przebaczenia" :)

      Usuń
  5. Wydawalo mi sie, ze jestem na bieżąco z jej ksiazkami, a tu mnie zaskoczylas ta pozycja. Musze nadrobic ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musisz:) mnie wciągnęła, może i Tobie się spodoba!

      Usuń
  6. Próbowałam swoich sił w historiach Agnieszki, ale jakoś nie moja bajka :( Choć nie mówię nie, może jeszcze kiedyś spróbuję :)

    Zabookowany świat Pauli

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, każdemu z nas podoba się coś innego, a poza tym książek na rynku jest tyle, że jest z czego wybierać :) ale gdybyś sięgała kiedyś po jakieś książki tej Autorki, to ja polecam "Zakręty losu", "Bez przebaczenia" lub "Szósty. Po latach" :)

      Usuń
  7. Czytałam już dwie książki tej autorki i za każdym razem skutecznie mnie zahipnotyzowały. Tą pozycję książkową również mam w planach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tu też przepadniesz;) i od razu proponuję zaopatrzyć się w dwa tomy :)

      Usuń
  8. Muszę i ja wziąć się za tę serię, która już od jakiegoś czasu na mnie czeka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno Ci się spodoba! I od razu zaopatrz się w drugi tom:)

      Usuń
  9. Pani Agnieszka jest jedną z moich ulubionych polskich autorek, więc super, że i tą książką nie zawodzi fanów, bo na pewno się na nią skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie i tu się nie zawiedziesz, bo książka pochłania tak jak inne tej Autorki!

      Usuń
  10. Od Pani Agnieszki jeszcze nic nie czytałam, więc dzięki za zwrócenie uwagi :) Z polskich autorek lubię natomiast Paulinę Świst, ostatnio czytałam jej "Podejrzanego" i polecam jako nieco pikantniejszą lekturę... ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie ostatnio Bratowa coś mi wspominała o tej Autorce,muszę się rozejrzeć. A ja z książek Pani Agnieszki zdecydowanie polecam "Zakręty losu" i "Bez przebaczenia" (to moi ulubieńcy już od paru ładnych lat:))

      Usuń
  11. Mam ją na liście "do przeczytania", może w końcu uda mi się za nią zabrać:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powinna Ci się spodobać, na oewno czyta się szybko i sprawnie, bo książka bardzo wciąga :)

      Usuń
  12. jesienią u mnie we wsi była na spotkaniu pani Agnieszka i wspominała o wydaniu dwutomowej powieści. U mnie w bibliotece jeszcze jej nie ma.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spokojnie, może z czasem biblioteka powiększy swój księgozbiór i o tą dylogię. Warto wtedy o niej pamiętać!

      Usuń
  13. Już nie pierwszy raz słyszę o tej pisarce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie trzeba spróbować coś przeczytać. A jak dla mnie najlepszymi jej książkami są "Zakręty losu" i "Bez przebaczenia"!

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza:) Zapraszam zatem do dyskusji:)