poniedziałek, 19 marca 2018

WSZECHŚWIAT KONTRA ALEX WOODS - GAVIN EXTENCE

Wydawnictwo: WYDAWNICTWO LITERACKIE
Data wydania: kwiecień 2014
Liczba stron: 424
Moja bardzo subiektywna ocena: 10/10

***

Ta powieść nie jest zwykłą powieścią. To raczej rodzaj rozprawki na głębszy temat. Na pewno jest to książka, do której można wracać wielokrotnie. Pomimo, że mówi o poważnych i trudnych tematach, na końcu pojawia się iskierka nadziei, nie jest książką przygnębiającą czy dołującą. Książka przede wszystkim zadaje pytanie o nasze zdanie na temat eutanazji, śmierci. Mówi także o roli przyjaźni, miłości, wzajemnego zrozumienia. Zaczynamy się zastanawiać czy my byśmy postąpili w ten sam sposób co Alex? Czy zdecydowalibyśmy tak samo jak pan Peterson? W książce pada też bardzo ważne stwierdzenie: to nie śmierć jest trudna, to umieranie jest trudne! I w zależności co robimy i w jakiej sytuacji jesteśmy, tak odczuwamy czas. A im więcej rzeczy próbujemy zrobić na raz, tym bardziej czas jest dla nas bezlitosny.

Mamy tutaj kilka przykładów nietuzinkowych. Rzadko w literaturze spotykamy bowiem przykład opisanej relacji przyjaźni, więzi łączącej w tym przypadku Alexa z panem Petersonem. Jest to wymarzona relacja pomiędzy dziadkiem a wnuczkiem. Mamy przykład miłości matki do syna, matki zwariowanej, w wyjątkowy sposób troszczącej się o syna, która zawsze stara podać chłopcu racjonalne powody danej decyzji. Jesteśmy także świadkami rodzącej się miłości pomiędzy spokojnym, dobrze uczącym się chłopakiem a dziewczyną, która jest jego totalnym przeciwieństwem! Zbuntowana i niepokorna.

Książka promuje także naukę, zdobywanie wiedzy, poszerzanie horyzontów. Ale niekoniecznie metodami szkolnymi. Czasem np warto poznać życie naukowców, ich metody działania, albo sposób w jaki doszli do swoich odkryć, aby lepiej zrozumieć to co odkryli.

Cieszę się, że książka znalazła się w moim księgozbiorze, bo na pewno jest pozycją, do której można wrócić nie raz. Polecam ją, bo przede wszystkim zmusza nas do refleksji na kilka jakże istotnych zagadnień dotyczących naszego życia. Bo przecież umieranie, to niestety też część naszego życia... 

22 komentarze:

  1. O tej książce słyszałam już bardzo dawno temu, ale kiedy chciałam się za nią zabrać i ją zakupić, okazało się, że jest białym krukiem. Także nigdzie nie mogłam jej dostać, nawet po zawyżonej cenie. Nie wiem jak na dzisiaj prezentuje się dostępność. Jeśli będę miałam szansę przeczytać tę pozycję, na pewno to zrobię :) I cieszę się, że książka się spodobała.
    Pozdrawiam,
    Od książki strony

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ooo to nawet nie wiedziałam, że tak trudna jest do zdobycia! ja dostałam ją jako prezent urodzinowy:P Ale od razu po przeczytaniu poszła dalej w świat!

      Usuń
  2. Takie książki warto czytać! Prowokują one do wyrażenia własnego zdania w tak poważnych sprawach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie i czasem dopiero wtedy zastanawiamy się jakie tak naprawdę jest nasze zdanie na dany temat.

      Usuń
  3. Kiedyś bardzo chciałam przeczytać i kiedyś to zrobię! :D

    OdpowiedzUsuń
  4. O książce już słyszałam, ale to nie mój klimat.

    OdpowiedzUsuń
  5. Wstyd się przyznać , ale ta książka, czeka już u mnie na swoją kolej bardzo długo i zupełnie o niej zapomniałam. Dzięki za przypomnienie.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo jestem ciekawa Twojej opinii o tej książce, myślę, że powinna Ci się spodobać...

      Usuń
  6. Jestem ciekawa tej książki i chętnie przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Niestety ta książka nie wzbudza we mnie zainteresowania. Ostatnio mam wrażenie, że wszystkie powieści mają jakiś głębszy przekaz lub sama się jego doszukuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No cóż, to w takim razie nie zachęcam, bo nic na siłę...

      Usuń
  8. Słyszę o niej pierwszy raz, ale wiem na pewno, ze chciałabym ją przeczytać, dlatego zapisuję sobie ten tytuł. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ileż razy obiecywałam sobie, że w końcu tę książkę zdobędę? Moje must read! <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To mam nadzieję, że jak w końcu po nią sięgniesz, to Ci się spodoba i te oczekiwania będą wynagrodzone...

      Usuń
  10. Kiedyś sporo słyszałam o tej książce, ale jakoś nigdy nie miałam ochoty po nią sięgnąć. Sama nie wiem czy to się jeszcze zmieni, ale na razie chyba nie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, ale może kiedyś, przy okazji, jak po nią sięgniesz, to życzę udanej lektury...

      Usuń
  11. Bardzo bardzo bardzo chce przeczytac te pozycje. Nawet ja kupilam :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. To pierwszy krok zrobiony :) i mam nadzieję, że książka przypadnie Ci do gustu!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza:) Zapraszam zatem do dyskusji:)