sobota, 21 kwietnia 2018

ZAPŁATA - MAŁGORZATA ROGALA

Agata Górska i Sławek Tomczyk
Zapłata || Dobra matka || Ważka || Zastrzyk śmierci || Grzech zaniechania


Wydawnictwo: W.A.B.
Data wydania: czerwiec 2015
Liczba stron: 288
Moja bardzo subiektywna ocena: 10/10

***

Nadal jestem w fazie poznawania nowych autorów, a ostatnio wyjątkowo często wpadają w moje łapki książki naszych rodaków. Bardzo cieszę się z tego faktu, bo uważam, że mamy naprawdę wielu ciekawych i interesujących pisarzy. A do tego możemy cieszyć się przyjemnością czytania powieści bez 'filtracji" tłumacza. Tym razem mój wybór padł na Małgorzatę Rogalę. U wielu z Was na blogach widziałam już kolejne części cyklu, jednak ja wolę zacząć od początku i czytać od pierwszej części cyklu. Dlatego na pierwszy ogień poszła "Zapłata".

Agata Górska to młoda policjantka, która za cel pracy w policji obrała sobie przede wszystkim obronę prześladowanych kobiet i dzieci. Miało to związek z wydarzeniami z dzieciństwa, kiedy to zaprzyjaźniony z jej rodzicami lekarz niejednokrotnie przekraczał granice podczas badania... Wówczas bardzo pomogła jej sąsiadka Justyna Lipiec, dzięki której dziewczyna wreszcie mogła uwolnić się od swojego stręczyciela. Teraz Agata została przydzielona do pracy w komisarzem Sławkiem Tomczykiem. Postawnym mężczyzną o posturze niedźwiedzia, ale w głębi duszy wyjątkowym, skrytym romantykiem. Razem zaczynają prowadzić śledztwo w sprawie zabójstwa Michała Leśniaka, młodego prawnika, który został otruty wywarem z cisa. Szybko okazuje się, że sprawa ta ma powiązanie z wydarzeniami, które miały miejsce 8 lat temu, a z którymi była powiązana także Justyna Lipiec. Agata ma więc dylemat i jest w potrzasku czy być lojalną wobec przyjaciółki czy wobec partnera z pracy. Niedługo później zostaje otruty także drugi chłopak zamieszany w sprawę z przeszłości, a narzędziem zbrodni jest też trująca roślina. A główną podejrzaną staje się Justyna: ma motyw, nie ma alibi i zna się na roślinach.

"Zapłata" to naprawdę całkiem niezły kryminał, sami szybko zaczynamy kombinować kto i dlaczego mógł dokonać tych zbrodni. Próbujemy na własną rękę tropić. Zagadka jest skomplikowana, ale Autorka przedstawiła ją logicznie i klarownie. Dlatego całość jest spójna i ciekawa w odbiorze. Trzeba także dodać, że Pani Rogala pokazała, że można stworzyć całkiem sympatyczną kryminalną łamigłówkę bez brutalnych i krwawych scen. Mi osobiście takie rozwiązanie wyjątkowo pasowało:) Nie uważam bowiem, że do utrzymania odpowiedniego napięcia w książce potrzebna jest przemoc. Można to zrobić na wiele różnych, innych sposobów. A czytelnik czeka z niecierpliwością na rozwój wypadków i kolejne elementy tych kryminalmych puzzli. Akcja w równym tempie idzie do przodu, więc podczas czytania nie było mowy o nudzie. Zresztą wciągnęło mnie i samo śledztwo i prywatne losy naszych bohaterów! Styl Pani Małgorzaty jest lekki i przyjemny w odbiorze, a to sprawia, że książkę wprost się pochłania. Kartki jakoś same się przywracają! Przypadek? Nie sądzę :) 

Agata, Sławek i Justyna to wyjątkowo fajne postacie. Przede wszystkim są na wskroś normalni, niczym szczególnym się nie wyróżniają, a wraz z upływem kartek coraz bardziej ich lubiłam i kibicowałam im. Bardzo ciekawa jestem ich dalszych perypetii i przygód. 

Do kolejnego tomu nie trzeba mnie namawiać. Już został zamówiony w bibliotece i mam nadzieję, że niebawem będzie do odebrania:) Z wielką przyjemnością po niego pójdę, bo chętnie spotkam się z naszą parą policjantów jeszcze raz:) I jeszcze jedna rzecz była z tą książką niesamowita - "Zapłata"  spodobała mi się już od pierwszych stron, co raczej rzadko się zdarza. A tutaj już po kilku kartkach wiedziałam, że to będzie strzał w dziesiątkę, a ja przepadnę z kretesem:)



Wyzwanie: 2 w 1

17 komentarzy:

  1. Myślę, że dam Ci się skusić. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się i co ważniejsze mam nadzieję, że nie zawiedziesz się :)

      Usuń
  2. Muszę w końcu poznać prozę tej autorki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam literaturę polską, ale nie miałam jeszcze do czynienia z tą autorką, co chciałabym nadrobić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie jak już kiedyś ida Ci się przeczytać, to życzę przyjemnej lektury:)

      Usuń
  4. Kilka tygodni temu przeczytałam "Zastrzyk śmierci" i nie spełnił on moich oczekiwań, dlatego ja tak szybko nie sięgnę ponownie po twórczość autorki. Ale cieszę się, że Ty masz lepsze odczucia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja na razie czytam po kolei, więc "Zaskrzyk śmierci" dopiero będzie u mnie za jakiś czas!

      Usuń
  5. Dawno kryminału nie czytałam. Poszukam tej książki w swojej bibliotece :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem trzeba dla odmiany zmienić gatunek, potem z przyjemnością wraca się do tego swojego ulubionego:)

      Usuń
  6. Mam w planach poznanie twórczości tej autorki. Fajnie, że bohaterów da się lubić, bo to według mnie duży plus. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bohaterów polubiłam od razu, więc myślę, że tą kwestię masz z głowy:) A jak przeczytasz, to i pozostałe elementy powieści przypadną Ci do gustu...

      Usuń
  7. Cieszę się ogromnie, że i Tobie podoba się twórczość tej autorki. Osobiście jestem zauroczona tym co tworzy.
    Co do pierwszego akapitu - jeszcze kilka lat temu książki polskich autorów omijałam szerokim łukiem. Ostatnio po książki naszych rodaków sięgam coraz częściej i rzadko mnie zawodzą! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Zgadzam się w 100%:) ja też ostatnio przeczytałam bardzo dużo naprawdę dobrych książek polskich autorów! A twórczość pani Rogali dopiero zaczynam poznawać, ale mam nadzieję, że będzie do końca równie ciekawie jak w przypadku "Zapłaty" :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Przyznam się, że okładka by mnie nie skusiła:D ale lubię kryminały, a skoro jest wart przeczytania to się za nim rozejrzę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro lubisz kryminały, to polecam. Przynajmniej spróbować!

      Usuń
  10. Zatem polecam, jeśli miałabyś ochotę na kryminał:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza:) Zapraszam zatem do dyskusji:)