niedziela, 4 listopada 2018

ENOLA HOLMES. SPRAWA ZAGINIONEGO MARKIZA - NANCY SPRINGER

Enola Holmes
Enola Holmes. Sprawa zaginionego markiza. || ...


Wydawnictwo: PORADNIA K
Data wydania: listopad 2018
Liczba stron: 240
Moja bardzo subiektywna ocena: 10/10

***

Do tej pory nie znałam autorki Nancy Springer. Dopóki od wydawnictwa Poradnia K nie otrzymałam egzemplarza recenzenckiego pierwszego tomu o Enoli Holmes "Sprawa zaginionego markiza". A ponieważ uwielbiam wszelakie kryminały i Sherlocka Holmesa w szczególności z ogromną ciekawością zaczęłam czytać....

Akcja powieści rozgrywa się w 1888 roku. Enola Holmes to dużo młodsza siostra słynnego detektywa Sherlocka i już mniej znanego Mycrofta. Podczas jej czternastych urodzin okazuje się, że jej matka zaginęła. Dziewczyna sama rozpoczyna jej poszukiwania, ale także powiadamia o tym fakcie swoich braci, którzy mieszkają w Londynie. Sherlock i Mycroft bardzo szybko przybywają do domu rodzinnego i są oburzeni tym co zastali. Przede wszystkim postanawiają wysłać swoją młodszą siostrę na stację, aby zapewnić jej „odpowiednie” wychowanie dla młodej damy. Enola jest jednak przerażona tym faktem i decyduje się na odważny krok – ucieka do Londynu w poszukiwaniu matki. Tam trafia przez przypadek na trop innej zagadki do rozwiązania, a nieodparta pokusa i wrodzona ciekawość nie pozwoli jej przejść obojętnie wobec tytułowej sprawy zaginionego markiza. Czy uda się Enoli rozwiązać te dwie zagadki? Jak sobie poradzi sama w wielkim mieście? Czy młoda dziewczyna sprawdzi się w roli detektywa? Czy dowie się jak naprawdę wygląda życie samotnej, młodej kobiety?

Enola to prawdziwa buntowniczka, dziewczyna pełna pomysłów, odważna, inteligentna, pomysłowa, z ogromnym poczuciem humoru. Właśnie dzięki temu wyjątkowemu poczuciu humoru tak bardzo ją polubiłam. Przemyca w nim bowiem wiele ironii, sarkazmu, a wszystko to w dobrym tonie i z dystyngowaniem godnym prawdziwej, młodej damy. W swoim postępowaniu nikogo nie traktuje z uprzedzeniem (jak czynią to jej bracia). Jest otwarta i życzliwa, a wszystko czego oczekuje, to miłość i ciepło bliskiej osoby. Dziewczyna szybko też odkrywa, że chciałaby zostać perdytorystką – kobietą detektywem i tak jak jej starszy brat rozwiązywać zagadki kryminalne. Jest to o tyle trudne zadanie, że w czasach w jakich przyszło jej żyć rola kobiety jest mocno ograniczona i w dużej mierze uzależniona od mężczyzny.

Na szczególną uwagę zasługuje także język i styl książki. Autorka naprawdę postarała się, aby i on pomógł nam w przeniesieniu się w tamte dawne czasy, które jedynie znamy z książek i filmów. Nancy Springer zrobiła to z wielką klasą, bogactwem słownictwa, czaruje wprost opisami głównie strojów, zwyczajów czy sposobu życia bohaterów. Jest przy tym dowcipna, ironiczna, aż człowiekowi od razu pojawia się uśmiech na twarzy. Książka teoretycznie przeznaczona jest dla młodzieży. Ale moim zdaniem każdy: i młody, i dorosły czytelnik spędzi przy niej wspaniały czas. Mnie wciągnęła i pochłonęła na tyle, że musiałam dowiedzieć się czy uda się Enoli rozwikłać zagadki tych dwóch zaginięć, zanim położyłam się spać. Książkę czyta się wyjątkowo szybko i sprawnie. Przyczynia się głównie do tego niezbyt obszerna objętość oraz w miarę duża czcionka. Ale i jest to kolejny dowód, że nie tylko opasłe tomy są godne przeczytania! A do tego spójrzcie na okładkę! Piękna, prawda? Mi bardzo wpadła w oko, przede wszystkim dzięki tym wielu szczegółom na niej:) 

Ogromnie ciekawa jestem filmu jaki ma się pojawić. W roli Enoli Holmes wystąpi Millie Bobby Brown. Ale z wielką niecierpliwością wyczekiwać będę także kolejnych tomów o Enoli! Na pewno po nie sięgnę z nieukrywaną przyjemnością:)

***
Wybrane cytaty: 

Już dawno temu odkryłam, że jazda na rowerze umożliwia człowiekowi myślenie bez obawy, że ktoś będzie się przypatrywał wyrazowi jego twarzy.




Za możliwość przeczytania książki dziękuję Wydawnictwu PORADNIA K :) 

26 komentarzy:

  1. Ja w ogóle nie słyszałam jeszcze o Nancy Springer. Muszę nadrobić zaległości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To króciutka książeczka, ale całkiem, całkiem sympatyczna, więc polecam z całego serca!

      Usuń
  2. Sama okładka jest.... urocza ;P

    OdpowiedzUsuń
  3. Pierwszy raz czytam o tej książce.:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślę że dla osób lubujących się w rozwiązywaniu zagadek może to być ciekawa lektura. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie masz rację! Świetne zagadki, a przy tym rozwiązywane przez pomysłową i dowcipną bohaterkę:)

      Usuń
  5. Okładka świetna, ale książka chyba nie dla mnie :)

    Pozdrawiam,
    Lady Spark
    [kreatywna-alternatywa]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No cóż i tak bywa... A trzeba czytać, to co się lubi!

      Usuń
  6. Myślę, że może mi się spodobać :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że to fajna, z dużą dawką humoru lektura, idealna na odpoczynek!

      Usuń
  7. Lubię książki, których akcja dzieje się w dawnych czasach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu Autorce całkiem sympatycznie udało się nakreślić tamte czasy...

      Usuń
  8. Ta książka mnie bardziej niż kusi! Co prawda na razie problemem jest nadmiar książek, ale co tam! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ona jest cieniutka, więc może być takim "przerywnikiem" :)

      Usuń
    2. No wieeem, ale wiesz, że ja nawet takich przerywników mam ze 100. :P Ale i tak wiem, że ulegnę, no co ja poradzę. Nałóg. :P

      Usuń
    3. No trudno się mówi:) a z drugiej strony przy tak silnym nałogu chyba nie ma co już walczyć i trzeba się poddać!

      Usuń
  9. Pierwszy raz widze takie wydawnictwo, ale książka wydaje się być interesująca!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja zdecydowanie polecam, bardzo fajna kryminalna zagadka:)

      Usuń
  10. Mi również bardzo spodobała się ta książka ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda, że fajna?! :) ja już wypatruje kolejnych części!

      Usuń
  11. Byłam i jestem zachwycona tą pozycją. Może ze względu na to, że kocham Sherlocka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja czekam już z niecierpliwością na kolejne tomy i oczywiście na ekranizacje!

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza:) Zapraszam zatem do dyskusji:)