niedziela, 28 maja 2023

MŁODOŚĆ. WYZNANIA NASTOLATKÓW - LISA AISATO, LINN SKABER

Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
Data wydania: maj 2022
Liczba stron: 264
Moja bardzo subiektywna ocena: 8/10 

Ilustracje: Lisa Aisato


***

"Młodość. Wyznania nastolatków" to naprawdę wyjątkowa lektura. Są to dosłownie wyznania nastolatków, ich mniejsze lub większe rozterki. Autorka zwraca uwagę na zagubienie tych młodych ludzi, którzy są na takim dziwnym dla siebie etapie, nie rozumieją siebie, nie rozumieją świata wokół. Zmieniają się i to często ich zaskakuje. Bo zmienia się nie tylko ciało, ale również dusza i psychika.

Ja sięgnęłam po tą książkę, bo chciałam lepiej zrozumieć nastolatki. Szczególnie teraz jest mi to potrzebne, bo jako mama nastolatki czasem i ja jestem zagubiona... Zdaje też sobie sprawę, że niektóre trudności, które dla dorosłych nie są aż tak bardzo trudne, dla młodego człowieka mogą być przeszkodą nie do pokonania. Dlatego uważam, że dorosły stojący obok powinien być dla niego podporą.

Książka oprócz tekstu ma również piękne ilustracje, które są czasem i bardziej wymowne niż słowa... A całość daje dużo do myślenia i refleksji... Jest to książka, której przeczytanie zajmuje naprawdę jeden wieczór. Ale jest to również książka, do której można niejednokrotnie wracać!

***

Wybrane cytaty:

Pewne czterdziestoletnie panie powiedziały mi kiedyś, że dopiero teraz zaczynają się lubić. Ja taka głupia nie jestem. Już postanowiłam. Zaczynam od zaraz. 

Mam wymagającą osobowość.
Delikatnie mówiąc. Jestem hałaśliwy, kiedy pragniesz ciszy, i milczący, kiedy chcesz porozmawiać. Jeśli oczekujesz ode mnie odpowiedzi, jest krótka i niewyraźna, a kiedy chcesz spokoju, jestem krzykliwy, głośny i wkurzony. Jestem nieprzewidywalny, gburowaty i zmęczony.
Mam tłuste włosy, sflaczały uścisk dłoni, przewracam oczami, kłapię paszczą i jestem cały przepełniony pogardą, złością, frustracją i pytaniami. Dziś wieczorem ubiorę się jak osoba przystępująca do bierzmowania i serdecznie was powitam. Powitam - mając nadzieję, że szybko sobie pójdziecie. Jestem trochę zajęty.
Właśnie rodzę się jako nastolatek. 

6 komentarzy:

  1. Kupiłam tę pozycję na prezent. Obdarowana osoba jest bardzo zadowolona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To właśnie taka idealna książka, żeby mieć ją u siebie w domu i od czasu do czasu do niej wracać!

      Usuń
  2. Brzmi ciekawie. PS Okładka przyciąga wzrok. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A w środku jest więcej takich pięknych ilustracji! :)

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza:) Zapraszam zatem do dyskusji:)