sobota, 9 września 2023

PIEKŁO - NIEBO - PAWEŁ FLESZAR

Wydawnictwo: Harper Collins Polska
Data wydania: czerwiec 2023
Liczba stron: 368
Moja bardzo subiektywna ocena: 8/10 


***

"Piekło-niebo" to druga powieść Pawła Fleszara, którą miałam przyjemność przeczytać i drugi kryminał.

Akcja powieści rozgrywa się w Krakowie w 2019, gdzie dochodzi do morderstw dziewięcioletnich chłopców. Chłopcy są gwałceni i duszeni, a wszystko to w okolicach ich Pierwszej Komunii Świętej. Komisarz Wit Nawrocki wraz ze swoimi współpracownikami: Imbirem i Klaudią prowadzą śledztwo pod presją czasu, bo doskonale zdają sobie sprawę, że każda minuta/godzina zwłoki zmniejsza szansę przeżycia porwanego dziecka. A przy każdej z ofiar policja znajduje papierową zabawkę zwaną piekło niebo... Niewątpliwie ma to znaczenie, pytanie tylko jakie?

Fabuła książki jest fikcją, ale Autor wplata prawdziwe wydarzenia i fakty, które miały miejsce, jak na przykład premiera filmu "Nie mów nikomu" braci Sekielskich czy postać Gumisia przestępcy, który terroryzował kiedyś Kraków. To sprawia, że zapominamy, że czytamy książkę, bo fikcja zaczyna mieszać się z rzeczywistością...

To typowy, klasyczny kryminał i zawiera wszystkie elementy jakie powinien mieć. Akcja jest wartka, równo poprowadzona, nie ma tu wzlotów i upadków. Styl prowadzenia narracji przypomina momentami styl reporterski,nie ma tu dużo emocji. Całość klimatu i wrażeń jakie odnosimy wynika z niezwykle trudnej tematyki tu podjętej. Bo to właśnie sprawy związane z krzywdzeniem dzieci budzą w nas największe przerażenie. Sprawa prowadzona przez śledczych jest zawiła, czasem policjantom brak punktu zaczepienia przez co mają wrażenie, że stoją w miejscu. Jest duszno, jest mrocznie, niebezpieczeństwo czai się blisko.

I bardzo ważne: do samego końca nie wiemy jak dokładnie skończy się ta historia. Ja dałam się zwieść na manowce, bo obstawiałam tego, którego później również wytypowali policjanci (można więc powiedzieć, że szłam dobrym tropem), ale zakończenie i tak mnie zaskoczyło!

2 komentarze:

  1. Na pewno sięgnę po tę książkę. Podoba mi się styl pisania Pana Pawła.

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka jeszcze przede mną, na 40 stronie lektury nawalił mi czytnik i czekam aż dostanę go z naprawy :(

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza:) Zapraszam zatem do dyskusji:)