sobota, 27 stycznia 2018

UWIKŁANIE - ZYGMUNT MIŁOSZEWSKI

Teodor Szacki
Uwikłanie || Ziarno prawdy || Gniew

Wydawnictwo: W.A.B.
Data wydania: październik 2014
Liczba stron: 304
Moja bardzo subiektywna ocena: 10/10

***

Powiem w dwóch żołnierskich słowach: rewelacyjny kryminał!!! I ma wszystkie cechy jakie dobry kryminał powinien mieć! Czyta się bardzo szybko, fabuła wciąga, zaciekawia i skłania do własnej analizy i tropienia zabójcy samemu. Przedstawiona intryga jest skomplikowana, nieco urozmaicona wprowadzeniem wątku psychologicznego (poprzez terapię ustawień) oraz wątku tajnych służb działających prężnie w czasie PRLu. I w jednym i w drugim przypadku autor moim zdaniem rzetelnie przygotował się do opisywania tych kwestii i zebrał wiele ciekawych informacji, które następnie w przystępny i ciekawy sposób przekazuje czytelnikowi. A bardzo to cenię, ponieważ z takiej na pozór nic nie znaczącej beletrystyki możemy dowiedzieć się czegoś ciekawego z czym na co dzień nie mamy do czynienia.

Postacie są także ciekawie stworzone - główny bohater ma swoje dobre i złe strony, nie jest idealny, przez co nawet da się lubić:) Chociaż strasznie, ale to strasznie denerwował mnie jego romans. Kompletnie nie rozumiem motywów prowadzących go do zdrady, z jednej strony nasz bohater twierdzi, że żona chodzi po domu w kapciach z ikei i starej koszulce, ale on sam ma na nogach te same kapcie. Czyżby zakładał je do garnituru?! a czy nie pomyślał jak ta kochanka przechadza się po domu?! Z jednej strony spotyka się z kochanką w ciągu dnia, a wieczorem uprawia seks z żoną i zastanawia się jak to byłoby mieć z żoną drugie dziecko! Poza tym z kochanką nie jest dla tego, że pociąga go jej umysł, ciało, ale wydaje mi się, że tylko i wyłącznie dla jakiejś odmiany, nowości, urozmaicenia... I tu nie za bardzo wiadomo o co mu chodzi... Ale kto zrozumie mężczyzn?!

Autor zgłębił też tajniki pracy prokuratury w naszym kraju i pokazuje dość wyraźnie blaski i cienie tego zawodu (z przewagą niestety cieni - złych zarobków w połączeniu z wielkim obciążeniem psychicznym, dylematach moralnych, ilości pracy i narzędziach pracy). To wbrew pozorom bardzo trudna i niebezpieczna praca. Sama spotkałam się z przypadkiem, gdy kobieta była sędziną i musiała mieć osobistą ochronę dla swoich dzieci, właśnie ze względu na sprawę jaką prowadziła. Dla mnie byłoby to naprawdę niewyobrażalnym obciążeniem psychicznym.

Niestety nie za bardzo podobał mi się stosunek Teodora Szackiego do policji. Moim zdaniem pracownicy policji są równie niedoceniani jak pracownicy prokuratury i niekoniecznie są pozbawieni inteligencji. Ich praca jest także niebezpieczna i niejednokrotnie narażają własne życie. Choć oczywiście w każdej grupie zawodowej możemy spotkać "rodzynki"...

Podsumowując jest jest to naprawdę kawałek dobrej literatury i to jeszcze naszego rodaka! To kryminał, który zmusza nas do samodzielnego główkowania podczas czytania, a to dodatkowa frajda, prawda? :)

43 komentarze:

  1. Lubię książki, które zmuszają do myślenia. Namówiłaś mnie do przeczytania tej książki.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam więc nadzieję, że książka przypadnie Ci do gustu:) (zwłaszcza opis tej teorii ustawień...)

      Usuń
  2. Mam w planach tę książkę. Na pewno ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę warto, myślę, że na pewno Ci się spodoba!

      Usuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Za tę książkę zabieram się naprawdę od bardzo dawna. Dzięki za przypomnienie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo, a książka już dłużej nie powinna czekać :)

      Usuń
  5. Mam gdzieś na swojej półce, ale pewnie jeszcze sporo czasu minie nim się za nią zabiorę :)

    Pozdrawiam,
    Lady Spark
    [kreatywna-alternatywa]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zdecydowanie trzeba przyspieszyć ten proces! Bo warto!

      Usuń
  6. Nie czytałam nigdy polskiego kryminału, bo baaardzo rzadko sięgam po rodzimą literaturę ale w tym roku postanowiłam trochę nad tym popracować - jeśli książka dostaje ocenę 10/10 to na pewno warto zapisać tytuł :) Mam nadzieję, że w tym roku odkryję jakieś fajne polskie książki bo do tej pory za co bym się nie zabrała to klapa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To myślę, że właśnie Miłoszewski może być idealny na początek (może uda mu się Ciebie zachęcić :)). Właśnie w przypadku Miłoszewskiego podoba mi się nie tylko fabuła i sama treść książki, ale też piękny polski język jakim posługuje się Autor. Spróbuj, sama jestem bardzo ciekawa czy przypadnie Ci do gustu...

      Usuń
  7. Mam ją w planach. Fajnie zachęciłaś :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam sporo pozytywnych na jej temat, więc książka jest już na mojej liście :)

    Pozdrawiam
    ver-reads.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie do końca moja tematyka, ale zaintrygowała mnie i tak :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze można tylko spróbować, a "nuż widelec" się spodoba:)

      Usuń
  10. Uwielbiam zagadki kryminalne. Za każdym razem próbuję rozgryźć autora, ale niestety często mi się to nie udaje. Zapisuję na listę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym przypadku ja też główkowałam:) i zgadłam tylko częściowo, ale zabawa i tak była!

      Usuń
  11. Zaciekawiłaś mnie swoją recenzją, będę musiała przeczytać tę książkę. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Uu, bardzo wysoka ocena :D Chyba mnie przekonałaś!
    Pozdrawiam,
    Od książki strony

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się i mam nadzieję, że jak sięgniesz po nią, to spełni twoje oczekiwania czytelnicze:)

      Usuń
  13. Przekonalas mnie tylko tymi dwoma zolnierskimi slowami ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I bardzo się cieszę! W końcu czasem trzeba krótko i na temat:)

      Usuń
  14. Żadnej książki tego autora nie czytałam, ale od dawna przymierzam się aby to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Również jestem zadowolona z tej powieści :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W końcu samo nazwisko Autora jest gwarancją dobrej literatury!

      Usuń
  16. Chętnie bym przeczytała, ale najpierw muszę wygrzebać się z zaległości, które zalegają na mojej półce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, ale przy okazji warto gdzieś tam w tyłu głowy pamiętać :)

      Usuń
  17. To chyba znajomej z pracy by pasowało :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Uwielbiam kryminały więc z chęcią po nią sięgnę, tym bardziej, że posiadam ją na swoim ebooku.
    Serdecznie pozdrawiam.
    www.nacpana-ksiazkami.blogspot.de

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak już książka jest w zasięgu ręki, to nie ma żadnej wymówki!

      Usuń
  19. Słyszałam/czytałam sporo dobrego o książkach Miłoszewskiego. Trzeba będzie kiedyś po nie sięgnąć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie warto zapoznać się z nimi bliżej :)

      Usuń
    2. Wszystkie książki Miłoszewskiego są na porównywalnie wysokim poziomie. Teodor Szacki jest co prawda trochę kontrowersyjny, ale przy tym inteligentny i niedenerwujący. Napisane bardzo ładnym językiem powieści tego autora czytałem z przyjemnością. Ja również polecam tę książkę. Pozdrawiam, Zdzisław www.krainslowa.blogspot.com

      Usuń
    3. Dokładnie. Ja jestem ciekawa jeszcze najnowszej książki "Jak zawsze"!

      Usuń
    4. Ja też chcę ja przeczytać przy najbliższej okazji. Pierwszą powieścią tego autora przeczytaną przeze mnie był "Domofon". Ten horror napisany trochę w stylu Kinga bardzo mi przypadł do gustu. Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedź.

      Usuń
  20. Miłoszewski jest super. Mróz też. Wysoki poziom. Bardzo dobrze się ich czyta.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz po sobie ślad w postaci komentarza:) Zapraszam zatem do dyskusji:)